donderdag 24 oktober 2013

'Doen jullie dat nog steeds?'.

We zitten te eten.
Bloemkool, opgebakken aardappelschijfjes en een gehaktbal.
Heeft u het plaatje ook compleet.

Dochter vertelt over school.
Beste Vriendin zat in een groepje met 2 van de raddraaiers uit de klas en ze moesten een woord verzinnen wat rijmt op 'beuken'.

U dacht natuurlijk onmiddellijk aan 'keuken' toen u een woord moest verzinnen wat rijmt op beuken.
Nietwaar?
'...en toen zeiden ze tegen Vriendin een woord, maar dat wilde ze niet zeggen, maar toen zeiden ze dat ze het toch moest zeggen. Maar ik ga dat woord nu niet zeggen, want dat mag niet van jullie'.

Er valt even een stilte aan tafel.
Ik kijk Man aan en grinnik, maar zeg dan: 'je mag hier alles zeggen. Ook al is het een raar woord, dan mag je het nu gerust zeggen'.
Ze twijfelt en zegt dan: 'maar je vind het echt geen leuk woord hoor!'.
Zoon wordt het nu te gortig en zegt: 'wat was het dan, zeg het nou!'.

Ze slikt nog een keer en zegt dan zacht: 'n**ken'.

'Waaaat?', schreeuwt Zoon, 'hoorde je wat ze zei papa?'.
'Ja maar, Juf zei meteen dat het een vies woord was en dat ze iets anders moesten verzinnen', zegt Dochter weer.
Zoon ligt in een appelflauwte naast me.

Ik begin dit leuk te vinden.
'Maar wat betekent dat woord dan, weet je dat ook?', vraag ik aan Dochter.
Ze begint wat verlegen te lachen. 'Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk zoiets van: vrijen'.

Zoon ontploft weer. Het wordt steeds vreemder voor hem.
'Dat klopt', zegt Man tegen Dochter. 'Dat heet vrijen en dat mag je gewoon hier aan tafel zeggen'.
Ze ontspant weer een beetje. Gelukkig reageren we normaal.
En dan grinnikt ze: 'nouhou, dat hebben jullie heel lang geleden ook gedaan, want je moet vrijen om een kind te krijgen'.

Ik kijk weer naar Man. Ik zie zijn ogen en dan kijkt hij opzij en zegt zo normaal mogelijk: 'weet je, dat doen we nu nog steeds hoor'.

'Gaaaaatsie', brult Zoon en Dochter er doorheen: 'WAT? echt waar? Doen jullie dat nog steeds?'.

Ik hou van opvoeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monstera In The Saddle