dinsdag 27 maart 2012

Mijn moeder.

Mijn moeder heeft dementie. Of zoals we vaak kort door de bocht zeggen: 'ze wordt steeds meer dement'.
Het is een gemene ziekte. Mijn moeder staat voor me, maar het is mijn moeder niet meer.
Ze woont nu in een kamer, met een eigen badkamer en een keukentje. Wat ze er doet, ze weet het niet meer.
Ze begrijpt niets meer van de wereld, alleen maar dat ze hier niet moet zijn en dat ze morgen weer weg gaat.
Elke dag probeert ze weer haar kamer in te pakken, ze rolt de snoeren van de lampen op en doet kopjes in washandjes.
Ik kan niet zien wat er in haar hoofd gebeurt.
Maar ik weet wel dat het zeer doet om haar steeds verder weg te zien drijven in haar eigen hoofd.

Onderstaand gedicht verwoordt het zo mooi......

U bent mijn moeder

Is het vandaag of gistren, vraagt mijn moeder,
bladstil, gewichtloos drijvend op haar witte bed.
Altijd vandaag, zeg ik. Ze glimlacht vaag
en zegt: zijn we in Roden of Den Haag ?
Wat later: kindje ik word veel te oud.
Ik troost haar, dierbare sneeuwwitte astronaut
zo ver al van de aarde weggedreven,
zo moedig uitgestapt en in de ruimte zwevend
zonder bestek en her en der.
Zij zoekt – het is een s.o.s. -
haar herkomst en haar zijn als kind
en niemand niemand, die haar vindt
zoals zij was. Haar franse les
herhaalt zij: van haar 8e jaar:
‘bijou, chou, croup, trou, clou, pou, òu,
die eerste juffrouw, weet je wel
die valse ouwe mademoiselle
hoe heet ze nou. Ik ben zo moe.’

Had ik je maar als kind gekend,
die nu mijn moeder bent

Maria Vasalis

4 opmerkingen:

Susy zei

Het lijkt me vreselijk. Vreselijk.
Je móeder!

Mijn stiefvader, eens zo kwiek, grappig en bij de tijd, drijft ook heel, heel langzaam weg in iets dat vooralsnog geen naam gekregen heeft.
Dementie, Parkinson?
Hij zit erbij en kijkt ernaar.
En wij kijken maar terug.

Sterkte ermee.

caroline zei

Lieve Margreet...
Het lijkt me zo moeilijk om dit te zien...
Ik hoop binnenkort weer eens langs jou lieve moeder, m'n lieve tante Coosje, te gaan...even lekker wandelen...
Big hugs from me to you!

Langevrouw zei

Dank voor je lieve reactie. Het is naar en echt rot. Mijn vader had kanker en we hadden vrede toen hij overleed.

Naar van je stiefvader. Ze veranderen zo, het mooie en heldere is weg. En ik trap er soms nog steeds in. Dan wil ik iets vertellen...oh nee, dat begrijpt ze niet meer.

Langevrouw zei

Dank je, lief! Schrik niet, ze is weer nog meer achteruit gegaan....

Een reactie posten

Monstera In The Saddle