dinsdag 25 december 2012

Kerst

Mijn vader verzamelde weken van tevoren allerlei kerstrecepten en stond dagen lang in de keuken.
De tafel werd gedekt met de mooiste borden en schalen en veel kaarsen. Voor één keer gingen alle lampen uit in de huiskamer.
Nog een herinnering: mijn ouders nodigden altijd mensen uit die alleen waren en in onze ogen wat zielig.

Ik vond het niet leuk, kerst vieren moest met ons eigen gezin dacht ik.
Nu ik ouder ben, begrijp waarom mijn ouders dat deden.
Kerst schijnt gezellig te moeten zijn. Met familie en vrienden aan tafel, lekker eten en het fijn hebben.
Om met Brigitte Kaandorp te spreken: de Libelle kerst.

Feit is dat voor velen kerst niet gezellig is of leuk. En er zijn zoveel redenen te verzinnen waarom. Armoede, eenzaamheid, uiteengevallen gezinnen, ruzie's, geliefden die niet meer bij ons zijn......

Wat mooi dat mijn ouders dachten mensen die alleen waren en ze uitnodigden aan de tafel.
Mijn vader leeft niet meer en ik mis hem met kerst weer extra. Het was eigenlijk vaste prik dat we tweede kerstdag naar mijn ouders gingen, iedereen nam wat te eten mee en als klapper op de vuurpijl had paps zelf ook nog wat eten en vooral lekkere wijnen ingeslagen.

Morgen komt mijn het grootste deel van mijn familie in ons nieuwe huis kerst vieren.
Ik hef het glas op mijn paps......

ik denk aan jou
als je kerst zult vieren aan een tafel,
niet compleet
ik wens je warmte
twinkelend licht
liefde die je nooit vergeet

(Floortje Agema via Twitter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monstera In The Saddle