dinsdag 7 augustus 2012

Meteoriet

'Mam, ik moet je iets bijzonders laten zien', zegt Dochter terwijl we in de auto zitten.
Geheimzinnig pakt ze iets uit het dasboard kastje.
'Dit ga je echt niet geloven', en dan opent ze haar hand en laat ze een zwarte steen zien.
Een steen met butsen en gaten.
'Gevonden, vlakbij onze auto'.

Dochter, 7 jaar oud, is een kletskous. Een enorme kakel. Vooral in de auto als ze naast me zit, gaat het aan een stuk door.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet overal op reageer. Mijn eigen gedachtes gaan door, ik mijmer wat en soms hum ik wat lukraak of zeg 'jaha, nounou, echt?'.
Vaak heeft ze het niet door, misschien praat ze ook niet echt tegen mij, maar zegt ze gewoon wat er in haar hoofd opkomt. Ze is een beelddenker, net als ikzelf.

Dit keer is het genieten om naar haar te luisteren.
'Weet je mam, het is een steen uit de ruimte! Een steen van de maan. Het is namelijk zo, een grote steen heet een meteoor en als hij klein is en op de aarde ploft, dan heet het een meteoriet'.

(dat is dan zo'n moment dat ik mijn hersens even pijnig, is dat zo, hmm thuis toch nog eens opzoeken of deze informatie klopt....)
'De steen is zwart, want hij gaat dan door de ruimte met zo'n vlam achter zich aan'.
'Dat komt door de dampkring, dat is een kring om de aarde heen en die is vreselijk heet', zeg ik.

(hopen dat ze nu niet vraagt wat een dampkring is of waar dat voor is.....te laat)
'Dampkring?', vraag ze wat viezig.
'Eeeh jah', stotter ik, ' ik geloof dat de dampkring de aarde beschermt tegen de hitte van de zon bijvoorbeeld'.
'Oh, nou jah, maar deze steen is dus heel bijzonder. Daar zijn er maar weinig van en ik heb er nu 1 gevonden. En denk nou maar niet dat ik een sprookje vertel hoor'.
Bijdehand typje, die dochter van mij.

Even uitproberen.
'Ruikt de steen ook naar vuur? want als hij door de dampkring gaat, dan komt hij in brand te staan'.

Ze ruikt aan de steen.
'Bah, hij stinkt!', roept ze uit en dan meteen er achteraan:' ik word er misselijk van, zijn er hier ook kotszakjes aan boord?'.
Ik begin te lachen.
Ze heeft door hoe grappig ze is en gilt nog een keer van het lachen: 'zijn er hier ook kotszakjes aan booooord?'.
Ze zakt onderuit en stompt op haar knie en giert het uit.

Als ze bijgekomen is, ruikt ze nog een keer aan de steen.
'Jahoor, hij ruikt naar vuur, het is een echte meteoriet'.

Mag ik nog een keer 7 jaar zijn?






1 opmerking:

Anoniem zei

Ge-wél-dig!
Daarbij jouw dochter 'kennende' zie ik het nog eens extra voor me. Wat een topper, dit stukje zowel als je dochter:)

Liefs
Lisette

Een reactie posten

Monstera In The Saddle