woensdag 30 mei 2012

Kronkel in mijn hoofd

Iedereen heeft van die gekke kronkels in zijn of haar hoofd.
Ontken het nu maar niet, ook jij die dit nu leest heeft ze.
Ik heb ze velen, maar 1 ervan gaat over koffie. Oploskoffie.

Als je een echte koffieliefhebber ben, lees maar niet verder. Oploskoffie is voor de fijnproever om te gruwen.
Soms lees ik er enge verhalen over, dat er vermaalde sagowormen inzitten, maar dat deleten we maar even.

Er was een tijd dat Kanis&Gunnink zakken Koffie Verkeerd verkocht. Heerlijk. Maar uiteraard bedacht iemand achter een bureau dat die wel uit het assortiment kon.
Daarna dronk ik een tijdje Senseo koffie, maar toen ontdekte ik dat de Lidl ook koffie verkocht.
Gewoon in een pak, maar ook in een bus met een gele, blauwe of bruine deksel.
En die met een gele deksel, die is smakelijk. Vanillekoffie is het en voor het gemak lees ik uiteraard niet wat de ingrediënten zijn.

De bussen koffie staan op kartonnen treetjes op elkaar en door elkaar.
En wat nou zo jammer is: er zijn meer mensen die deze koffie lekker vinden. Regelmatig kom ik in de Lidl en vind ik alleen de bussen met een andere kleur dan de gele.
Voorzichtig vroeg ik of de gele uit het assortiment gingen nadat ik een tijd geen vanillekoffie meer vond, maar nee: die worden kennelijk snel verkocht.

En dus speur ik elke keer als ik langs de Lidl loop of ik bussen met een geel deksel zie. Het is namelijk heel gemakkelijk, ik parkeer de auto aan de achterkant van het winkelcentrum en dan loop ik daar naar binnen. Ik kan dan al bij de Lidl naar binnen kijken door de grote ramen.
Zie ik dan gele deksels, dan begint er wat adrenaline te stromen.
Mijn pas versnelt, ik loop de winkel binnen met mijn blik gericht op de sectie koffie en dan begint mijn hand te trillen.....
Ik zie er 1...2..3.. nee 4 bussen staan.

En dan komt de kronkel in mijn hoofd. Opeens zegt een stem: 'dat kun je toch niet maken, om alle bussen koffie met geel deksel mee te nemen? Dat vinden ze écht niet goed bij de kassa!'.
Maar ik ben een lange vrouw, groot en volwassen en dus zet ik door, 4 bussen in mijn armen en dan stier ik naar de kassa.
Zo onopvallend mogelijk zet ik ze op de band, liefst met iets anders wat ik niet nodig heb erbij, om wat evenwicht aan te brengen.
Ik kijk eens naar het plafond of naar de mensen voor me.
En dan ben ik ik aan de beurt.
*slik*
Natuurlijk, je voelt het al: degene achter de kassa bliept ongeïnteresseerd mijn bussen koffie en boodschap en zegt dan met een zucht: 'dat is dan 7,59'.
Echt? Gaat dat zomaar? 4 bussen? Snel pinnen, nee geen bon of zegels, de bussen in mijn tas proppen en wegwezen.

Nog even speelt de kronkel op.
Ik verwacht een stem door de winkel: 'wil die lange vrouw bij kassa 1 nu 3 bussen koffie terug zetten?'.
Maar het gebeurt weer niet. Ze laten me gaan.

Ik heb het onlangs aan Man opgebiecht. Hij lachtte me recht in mijn gezicht uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monstera In The Saddle